Er dit nyhedsbrev responsivt?

Det har været svært at undgå, at høre om responsive websites, særligt hvis man bevæger sig indenfor markedsføringens forunderlige verden. Men hvor de fleste har en ide om hvorfor det er en nødvendighed når det gælder websites, er det faktisk ret få der ved, at det samme gælder nyhedsbrevene.
De mobile facts
Når et nyhedsbrev er responsivt, betyder det, at nyhedsbrevet tilpasser sig til den platform, det lander i.
Det bliver ekstra relevant, når vi kan se at 3 ud 4 danskere har en smartphone i følge den seneste undersøgelse fra Danske Medier. Taler vi om de 15-29 årige, er det hele 9 ud af 10, der har en smartphone.
Undersøgelsen viser også, at hver 3. dansker har en tablet; godt 1,5 mio. tablets fordelt på lige under 1 mio. husstande.
Vi bruger i høj grad de mobile enheder til at gå på nettet! Godt og vel halvdelen af al trafik til danske websites kommer fra mobile devices.
Derfor er det vigtigt at nyhedsbrevet er læsbart, klikbart og ikke mindst lige så overskueligt på en mobil, som på en almindelig pc. Hvilket vi sikrer med et responsivt nyhedsbrev.
Eksempel: 5klik
Disclaimer: Jeg er kæreste med Stig, der står bag 5klik, som har givet os lov til at vise hans nyhedsbrev frem.
Vi har lavet nyhedsbrevet for 5klik i MailChimp, og her kan man se hvordan det samme indhold ser forskelligt ud i en Apple Mail og på en iPhone 5s.
MailChimps editor gør det muligt, at tilrette mobilversionen, og der er en forhåndsvisning til mobilversionen af nyhedsbrevet. For 5klik betyder det, at de kan kommunikere til kunderne, på den platform de har ved hånden.
Fakta
5klik hjælper privatpersoner og virksomheder med at finde den rigtige energiløsning, til den rigtige pris.
Se mere »
Er det nødvendigt?
Så er det nødvendigt med et responsivt nyhedsbrev? Svaret er ikke entydigt ja. Man kan komme langt med at gøre et ikke-responsivt nyhedsbrev læsbart ved at tænke designet enkelt, fonten større, fjerne unødige støjelementer etc. Og måske er mobiltrafikken ikke så høj for netop din målgruppe.
De seneste tal fra Geminus viser os, at besøgende fra mobile devices i Danmark stiger indenfor alle områder om det er BtB, BtC eller det offentlige. Og vi kan ikke udelukke aldersgrupper mere. Der ses en voldsom vækst i ejerskab og brug af tablets blandt de især de ældre målgrupper i følge Danske Medier.
Ifølge Blue Hornet irriterer mails der ser dårlige ud på en mobil os så meget, at vi får lyst til at slette dem.
En anden undersøgelse fra Exact Target viser, at det kun er 3% af os, der åbner mails på mere end et device. Det betyder, at hvis vi åbner nyhedsbrevet på mobilen først, og det så ikke er tilpasset mobilen, har vi potentielt mistet muligheden for at kommunikere til modtageren.
Kom godt fra start
Skal vi hjælpe dig med at finde ud af hvordan din virksomhed får mest ud af et responsivt nyhedsbrev, er du velkommen til at ringe til mig, Mette Hertzmann, på +45 31 25 13 35, eller skriv til mig på hertzmann@symbiotisk.dk.
Kom gerne med din kommentar