Fokuser på preheaderen og øg din åbningsrate

Virksomheder i årevis (over)fokuseret på emnelinien, når vi taler om at få åbnet nyhedsbrevet. Men i al snakken om emnelinien har vi glemt helt glemt preheaderen.
Faktisk er der er en preheader-funktion i de fleste nyhedsbrevssystemer, men de bliver ikke brugt. Ret ærgeligt.
Pre – hvaffor’ noget?
De fleste mailklienter (fx Outlook eller Apple Mail) hiver de første par liniers tekst ind, så vi kan se lidt mere om hvad der står i mailen, inden vi åbner den. Med denne funktion får man som virksomhed to ekstra linier at markedsføre nyhedsbrevet på. To ekstra linier til at påvirke åbningsraten. Desværre spilder mange virksomheder denne mulighed.
Som den skarpe læser nok vil observere, så står der “Her sætter du teksten til preheaderen ind” både i oversigten og som det første man læser, når man åbner mailen.
Derfor kan du med denne lille kodestump skjule preheaderen, så den er usynlig når man åbner mailen:
<span class="preheader" style="display:none !important;">Her sætter du teksten til preheaderen ind.</span>
Se hvor godt I kan gøre det
Prøv at se her, hvordan MailChimp bruger deres preheader i forhold til de tre eksempler:

(2) fantastiske menneske(r) har haft noget at sige…
Morten Vadskær -
6. februar 2014 kl. 10:19
Min erfaring siger mig faktisk at det ikke betyder noget for åbningsraten. Men derfor kan man jo godt gøre det lækkert.
Mette Hertzmann -
6. februar 2014 kl. 11:38
Ja – det er interessant emne, den der preheader. For nogle virksomheder er den ligegyldig – som med emnelinier, hvor man igennem lang tid har kunne konstatere at afsenderen er vigtigere for en god åbningsrate. Men for andre har den en positiv effekt.
F.eks har Wedding Wire i lang tid eksperimenteret med preheaderen. Og har yderligere oplevet boosts på op til 30% med at eksperimentere med at bruge fornavn i preheaderen. Igen er vi ude i en det kommer an på virksomhed, produkt og modtagere.
Iøvrigt, sidder den emailansvarlige hos Wedding Wire nu i Litmus, så måske der kommer nye interessante tal fra dem på den front? ;-)
Og jeg giver dig ret. Som minimum skal den være i orden. Med tekst der siger/markedsfører det man vil.