Vores site er nede, hvad gør vi?
Der er typisk tre led, som kan være skyld I at jeres site er nede. Undersøg dem i denne her rækkefølge:
Vi tilbyder månedlige serviceaftaler, for at sikre at deres sites, er fri for irriterende små-fejl og ikke er inficerede med virus.
1. Check punktum.dk
Her ser du om domænet er aktivt
Hvis jeres site ender på .dk, så gå ind på punktum.dk. Her kan man se, om domænet er aktivt.
Jeres domæne er ikke jeres webhotel, men den ret I har til at bruge [organisationsnavn].dk – I vores tilfælde er det symbiotisk.dk.
Her søger vi på domænet via forsiden af punktum.dk:

Og resultatet viser os, at domænet er aktivt:

Hvis domænet ikke er aktivt, skyldes det i ni tilfælde ud af ti, at nogen i jeres organisation har overset en regning fra punktum.dk. Find ud af hvem og få regningen betalt. Så kommer domænet op at køre igen – og højst sandsynligt også jeres site. Det kan dog tage helt op til 24 timer i nogle tilfælde, før det er live igen i hele landet.
Jamen vi har et .com domæne
Så er det basalt set det samme I skal igennem, men man har brug for at checke ens regninger fra registranten i det land, man har registreret domænet. Til fx .com eller .net domæner kan I finde jeres registrant ved at bruge dette fine værktøj.
Alt ser fint ud med domænet
Hvis der ikke er issues med domænet så gå til trin to.
2. Check hos din webhost
Måske der er en fejl hos dem der har jeres webhotel
Punktum.dk søger for at der bliver peget på dit webhotel, som er der dit website ligger og hygger på en server (faktisk nok mere end en server, men det kommer vi til om lidt).
Din webhost er den virksomhed, der hoster dit webhotel. Der er mange hosts i verden, så vi kommer ikke til at liste dem her, men det kan fx være Scannet, Dandomain, Simply m.fl. her i Danmark.
Vi drifter og hoster måske jeres løsning. Så skriver I til support@symbiotisk.dk med det samme.
Har I husket at betale?
Spørgsmålet her er også om alle regninger er betalt. Det kan man typisk se ved at logge på ens administrationspanel hos webhosten, og ja, een i jeres virksomhed har typisk fået brugernavn og adgangskode til det.
Har hosten driftsproblemer?
Det kan ske, at der er noget hajs med en server et sted, som hosten har opdaget og arbejder på. Flere webhosts er flinke nok til at opdatere deres driftsstatus på deres site. Scannet gør det eksempelvis her.
Hvis der ikke står noget, så giv dem et kald, eller send en email til deres support-afdeling, og hør dem om, der er et problem, og om hvornår de regner med at det er løst.
Hvad hvis vi ser denne her besked?
Nogle gange kan det ske, at jeres databse er nede, så får I denne her fejlbesked:
Fejl ved etablering af databaseforbindelse
eller I kan få en besked der minder om denne her:
Billedet er lånt fra blogs.iis.net.
Begge beskeder skyldes at der ikke er forbindelse til den database jeres site kører på.
De fleste moderne websites ligger på både en webserver og har også en database tilknyttet, der sørger for en del ting bag kulisserne.
Hvis databasen er nede, så tager I også fat i jeres webhost, og hører dem, om der er et problem og hvornår det kan løses.
Webhosten kan ikke se nogle problemer
Hvis der ikke er fejl med hostingen, så er det tid til at tage kontakt til jeres webudvikler.
3. Spørg jeres webudvikler
Jeres udvikler kan være I gang med en opdatering
Når I har sørget for at checke domænet og webhost, så er sidste skridt at tage fat i jeres webudvikler – det kan være os i Symbiotisk. Så skriver I til support@symbiotisk.dk med det samme.
Hvis det ikke er os, så er det vigtigt at I har en god supportaftale hos dem, da det ikke er uden omkostninger at gå ind og finde fejl på et site.
Kort og godt, så kan I spørge udviklerne om de evt. har pillet ved noget, eller om der er noget som skal opdateres.
Husk at jeres udviklere, kan have andre opgaver, så de kan ikke nødvendigvis træde til med en times varsel. Men vi prøver at få løst jeres problemer så hurtigt vi overhovedet kan, hvis jeres site er nede!

Diana Bern Skyum
Kommunikations- og presseansvarlig, Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen
I Supercykelstisamarbejdet har vi været meget glade for vores samarbejde med Symbiotisk i den daglige drift. Vi har kun oplevet lydhørhed overfor vores ønsker og behov, og vi får altid et hurtigt svar på både spørgsmål og problemer.






Vi hjælper
alle typer organisationer
med drift og hosting
Mangler I drift og hosting til jeres website?
Vi drifter og hoster store sites i Danmark, som bliver besøgt af tusinder af brugere. Vi sikrer de løsninger med solid WordPress-hosting, sikrer at integrationerne med andre systemer spiller, og hjælper vores kunder med support hele året rundt.
